Egen företagare? Nej, nej, nej....

Jag är besviken och förtvivlad. Under min föräldraledighet har jag skrivit reportage för en länstidning här i Värmland. Helt ok för Försäkringskassan att få tjäna lite extra pengar. Det sa de när jag ringde till dem i somras. Bra!Så glad i hågen började jag skriva reportage. Men nu när jag har avslutat min föräldraledighet och ska börja stämpla har jag fått stora problem. A-kassan vill se mig som egen företagare eftersom jag varit frilansjournalist och anser därmed att jag inte har rätt till ersättning. Panik! Vad gör jag nu?! Skaffar ett jobb snabbt som ögat förstås. Allt är av intresse! Har du några tips, hör gärna av er!!!
Jag frågade a-kassan om de verkligen menade att jag skulle leva på 1400 kr efter skatt i månaden som jag fått för mitt skrivande och deras svar var bestämt ja. Ja Sverige, vad säger man?! Vilket skitland man lever i. Blir straffad för att man försöker tjäna lite extra pengar. Ingen idé att göra sig till här inte. Detta är en dyr läxa jag har lärt mig. Kommer inte att göra om det, det lovar jag.

Elvis är i Gumhöjden hos farmor och Timo. Han följde med dem hem i söndags när de var här och grattade mig. Nu består hans dagar av långa promenader och 100 procent uppmärksamhet. Ja det går ingen nöd på den hunden inte.

I lördags var jag på kurs med jycken. Gick skitdåligt rätt ut sagt. Elvis var inte alls med på noterna, han ville bara lattja med de andra hundarna. Kontakt? Öh, vad är det?! Så för mig var det ingen rolig dag på brukshundklubben. Elvis tyckte förmodligen att det var helt ok. Nu har jag mycket att träna på... Hur gör man för att få bra kontakt med hunden? En hund som inte är varken så förtjust i belöning. Varken leksak eller godis...

På lördag eftermiddag efter kursen, var det betydligt trevligare. Annika, Mats, mamma och pappa kom nämligen och hälsade på. Annika och Mats firade mig. Har ju inte blivit gjort för sist det var planerat åkte vi på magsjuka här i Råda. Jag fick givetvis presenter och semlor!!! Tusen tack, du gör världens godaste semlor Annika.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gruvrundan

Nej! Vattenskador