Tollarspecialen 2009

Ja då var den helgen till ända. En ganska intensiv sådan också. Det har gått i hundens tecken precis hela helgen. På lördag var jag funktionär på jaktprovet som gick av stapeln uppe vis Ransjön, i närheten av Ransäter. Jag hjälpte till i mästarklassen. Totalt fick jag se 19 tollare in action. Oj, va häftigt det var att se förare och hund i samarbete ute i vatten och på land. Det är ju inte så utan att man blir lite sugen att prova det här med jaktträning med Elvis. Men det är kanske bra om hunden lär sej att simma först, haha. Innan jag åkte hem på eftermiddan så såg jag till att få med mig lite fåglar hem. Två måsar och en and blev det. Nu har jag fågel att träna med, perfekt. Orkade inte hålla mej så direkt jag kom hem plockade jag fram en mås åt Elvis. Å han var inte helt ointresserad inte. Bar lite på fågeln, lekte mest med den, men han var i alla fall inte rädd för den. Nu ligger det ganska mycket fjädrar på gräsmattan kan jag lova!

Igår var det dags för den inofficiella utställningen för tollare. Tänk dej 228 st tollare på en och samma äng! Det var lite häftigt att se. Men oj, nu såg man klart och tydligt vad lite päls Elvis har. Han såg nästan ut som en nakenhund bland de andra hårfagra tollarna. Och mycket riktigt, fick det som kritik när jag ställde honom också. Domaren tyckte han hade alldeles för dåligt med behäng på pälsen och att han hade för smal skalle. Dessutom saknar han tanden som kallas P1 i underkäken. Har ingen aning om var den sitter och om tollaren måste ha just den tanden. Fick i alla fall en placering på Elvis så helt fel kunde det inte ha varit. Elvis blev 4:e bästa juniorhane utav fem. Hade hoppats på en något högre placering, men så är det. Nu får vi ta nya tag till den inofficiella utställningen 22 augusti i Munkfors.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gruvrundan

Nej! Vattenskador