Nu är jag trött på kylan!

Nu får det väl ändå vara bra. Inte behöver det vara under –20 grader varje dag?! Idag när jag gick upp visade termometern på –25.3, brr. I år kan vi i alla fall inte klaga över att det inte blev någon vinter. Om detta håller i sej, ja det lär märkas. Vore ju onekligen super om snön fick vara kvar över Rally Sweden som går av stapeln 11-14 februari. Det behöver dock inte vara så här kallt tack!

Igår gjorde jag och min käre sambo Slottstek. Jag har varken gjort det eller ätit det tidigare. Daniel påstod att det skulle vara gott, men sen när jag sa till honom att det skulle vara ansjovis i så blev jag tveksam på om han ätit det tidigare… Nåväl, vi tillagade rätten enligt receptet och jag måste säga att gott blev det! Vilken fin köttbit det var, måste jag bara få tillägga. Vi tog en bit av det kött som vi fick av mamma och pappa i julklapp. Superkvalitet!
Vi använde oss av nötinnanlår men det går lika bra med fransyska eller liknande.

Om nån är intresserad av att prova tillaga Slottstek så kommer receptet här:

1 kg benfritt nötkött, t ex fransyska
smör
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 gula lökar
2 morötter
1 lagerblad
5 kryddpepparkorn
4 ansjovisfiléer
1 msk rödvinsvinäger
2 dl vatten

Sås:
5 dl steksky + köttbuljong från tärning
1 dl vispgrädde
3 msk vetemjöl
1/2 dl vatten
salt
peppar
ev ansjovisspad


Gör så här:
Bryn steken runt om i smör i en stekgryta. Salta och peppra. Stick in en köttermometer i stekens mitt. Skala löken och skär den i klyftor. Skala och dela morötterna. Lägg lök, morot, lagerblad, pepparkorn, ansjovis, vinäger och 1 dl vatten i grytan. Lägg på locket och efterstek köttet på svag värme ca 40 min. Vänd köttet så att ovansidan kommer mot grytans botten. Tillsätt resten av vattnet. Lägg på locket och fortsätt tillagningen tills termometern visar 75°. Tag upp steken och lägg folie över så att den håller sig varm. Sila upp och mät stekskyn.

Såsen:
Häll stekskyn i en kastrull. Fyll på med buljong så att det blir totalt 5 dl vätska. Tillsätt grädden. Rör ut mjölet med vattnet och vispa ner det i  kastrullen. Låt koka 3-5 min. Smaka av såsen med salt, peppar och ansjovisspad.

Servera köttet skuret i tunna skivor tillsammans med såsen, kokt potatis, kokta grönsaker och gelé.

image

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gruvrundan

Nej! Vattenskador