Förträffliga Fryksdalen

Måste berätta om fredagen som jag spenderade i Ransbysätter hos min moster, således Bellas gammelmoseter. Bella och jag åkte från Hagfors vid tio-tiden. Först var vi in på blomsterhandelsn och införskaffade två buketter och två hönor i porslin. Den ena kvasten var till Annikas svärmor Elna som har fyllt aktningsvärda 90 år. Den andra kvasten och hönorna var till Annika. Hon fyller också år, men den 23 mars. Idag alltså. Stort grattis till världens bästa och goaste moster.

När vi kom fram till Annika och Mats, efter ca 45 min bilresa. Hade förresten gått lite fortare om det inte varit så dåligt väglag. Stundom fick vi åka riktigt sakta. Men det gick bra och vi kom fram som vi skulle. När vi varit i Backen (ja det heter så där de bor) ett tag så bjöds det på kaffe och SEMLOR! Mums... Bella fick nöja sej med att bli ammad, men hon var helnöjd med det. Tur, haha! Sen fram på eftermiddagen vankades det mat. Mos, älgpannbiffar och rivna morötter. Bland det godaste jag vet! Någon timme efter maten, när det mesta av det hade sjunkit ner så tog vi på oss kläderna för en promenad upp till Elna. Hon bor bara en liten bit bort men det är uppförsbacke hela vägen. Och det är ingen liten backe heller. Nåväl, jag tog Bella i selen på magen och Annika tog stora hunden Skrållan i koppel i ena handen och i den andra en påse med SEMLOR. Naturligtvis hade jag med blomsterkvasten också. Det var kul att träffa Elna, vet inte när jag såg henne sist. I mina ungdoms glansdagar så var jag mycket hos både Annika och Elna. Nästan hela somrar faktiskt. Hade till och med häst där i många år under sommaren. Så fort Annika åkte till jobbet så gick jag upp till Elna. När Annika sen kom hem på eftermiddan, ja då gick jag tillbaka ner till henne. Vi fikade, pratade och åt semlor. När vi gick hem fick Bella pengar av Elna. Jag ska köpa nåt fint till henne för dem. Vet inte vad än, men det är inga problem att komma på nåt. Kanske en pyjamas, de börjar hon växa ur... Kanske hittar jag nåt till och med på Barnmässan på fredag. Ja det var en parentes.

Jag hade inte tänkt stanna hela dagen i Ransbysätter. Åkte ju såpass tidigt på dagen så jag tänkte att dra mej hemåt frampå eftermiddagen. Men, klockan var väl vid sjutiden innan jag satte kosan hemåt. Hehe, ja det blir aldrig som man har tänkt sej. Men jag hade jättetrevligt och det var skönt att komma hemifrån ett tag.

När väl Bella och jag kom hem hade Let’s Dance redan börjat. Daniel och Elvis låg i soffan och sov tv. Jag fick väcka min kära sambo som var en aning trött och kanske lite förfriskad också, hihi. Vi hade en mysig kväll framför tv:n innan vi gick upp för att sova. Och jag kan erkänna att vi satt  inte så himla länge framför tv:n utan gick upp och la oss. Somnade dock inte genast utan vi kollade lite på tv i sängen. Det är så gött å få sova tv, bland det bästa som finns. Tack moster för en sån dag!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gruvrundan

Nej! Vattenskador