Elvis första dopp!

Ja nu har Elvis badat. Tror han tyckte det var kul även om han var lite försiktig. Tyckte det kändes lite obehagligt när han inte nådde botten och var tvungen att simma. Ska försöka åka å bada med honom även idag. Tror det är lättare om även jag badar, igår gjorde jag inte det, hade inge badkläder med. Men varmt å skönt var det i vattnet. Vädret är ju kalas nu, hoppas verkligen att det håller i sej ett bra tag framöver nu. Åker till Höljes på rallycross nästa onsdag och det vore ju underbart om det var fint väder då.

Jag och Annica gjorde iordning den sista beteshagen igår så nu har vi alla hagar i toppskick. Känns skönt för nu kan vi flytta runt hästarna som vi vill beroende på hur mycket gräs det är i de olika hagarna. Klippte gräs gjorde jag här hemma igår kväll också. Det var i längsta laget, nästa gång får jag se till att ta det lite snabbare. Gubben gjorde fint vid stenar, blomrabatter, husvägg etc med trimmern. Vi lyxade till det med pizza/sallad efter trädgårdsarbetet. Kände att vi inte orkade laga nån mat, klockan var dessutom mycket, så vi beställde från Milano istället. jag var sugen på en Västkustsallad så så fick det bli.

Tidigt igår morse bakade jag tårta! Hovets tårta, som är supergod. Det var mamma och en arbetskamrat till henne som skulle bjuda på den på jobbet. Så strax innan lunch åkte jag ner till Miljöhälsan med tårtan. Hoppas verkligen att den blev god, har inte hört nåt från mamma. När jag kom till hälsan så hade även skorna kommit som jag beställde häromdagen. Två par hittade jag från Jobi som föll mej i smaken. Ett par rediga sandaler och ett par svarta finskor med spetsig tå och liten klack.  Använde sandalerna hela dagen igår å de satt bra. Å herregud så sköna!

Här kommer receptet på tårtan om det är nån som är intresserad…

Hovets tårta (6-8 pers)
Botten:
4 äggvitor
2½ dl socker
4 dl Rice Crispies

Vispa äggvitorna hårt. Blanda försiktigt i socker och Rice Crispies. Slå smeten på smörat bakplåtspapper i en långpanna. Grädda i 55 minuter ganska långt ner i ugnen i 150°.

Fyllning: Chokladkräm och 3 dl vispgrädde

Chokladkräm:
1 dl mjölk
3 msk vetemjöl
50 g blockchoklad
2 äggulor

Kokas snabbt ihop och när smeten har kallnat blanda i:
2 tsk vaniljsocker
50 gr rumsvarmt smör
1 dl florsocker

Dela tårtbottnen i två bitar. Lägg chokladkrämen på den ena bottnen. Lägg på den vispade grädden och lägg till sist på den andra bottnen.
Ringla över smält choklad.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gruvrundan

Nej! Vattenskador